Fråga

 

Hej Alice! Haha, kontroll har jag väl. Men jag har defenitivt lärt mig hur hon gör när hon blir rädd, arg eller bara tröttnat på att inte få skrutta ut i skogen. Jag vet ju inte hur gammal hästen du har är, även om hon är unghäst.. Mitt enda tips är att du ska vara konsekvent, och aldrig låta henne vinna även om du blir osäker. Jag vet inte hur länge du har haft hästen, men har du skapat ett band med hästen? Det kan du göra genom att t.ex gå ut och gå eller bara borsta t.ex. Det finns många olika förklarningar på varför din häst bråkar, kanske någon utrustning sitter fel? Det är bara att testa dig fram och tro på dig själv, du måste ha självförtroende nog att våga ta fram och leda hästen dit du vill att hästen skall gå. Du beskriver inte heller hur du rider och om du rider varierat, för en häst behöver tränas på olika sätt och inte bara rida runt i en paddock varje gång du rider. Nu kanske inte det är fallet men det kan mycket väl ha en del i det.. Hästar kan givetvis bråka för sina unghästspöken men titta allt möjligt innan du drar en slutsats att hon är jobbig för att hon är unghäst. Jag tränar för Annelie, en dressyrryttare som är jätte duktig. Även Emma har tränat för henne. Carisma är en väldigt speciell häst, hon är så snäll och gosig och vill gärna göra rätt även om inte orken finns där. Hon gör alltid så gott hon kan och vill hjälpa mig att utvecklas också. Hon är otroligt lätt att skapa ett band till och full av tillit som gör att hon litar på en väldigt snabbt, det krävs inte mycket för att skapa tillit till henne. Carisma är någonstans mellan 147-150 i mankhöjd och hon är brun. Hon är fem år och riktigt bra grundutbildad. Men mest skruttat runt i skogen innan hon kom till mig nu. Hon är en helt underbar häst, och jag har redan gått igenom en hel del tillsammans med henne. Det har gjort vårat band starkare, och det finns nog inget som kan skilja oss åt nu. Hon kan gå otroligt fint men oftast så tycker hon att det är otroligt jobbigt och vill inte alls göra något. Då gör hon giraffhalsen. Men somsagt är hon en otrolig häst som man i framtiden kommer kunna göra allt med. Nu är hon mest rädd för allt. Men det är sån hon är. Och jag älskar henne jätte jätte mycket även om hon har brister :) Jag har ju mina också. Hoppas att du fått svar på det mesta och det är bara att fråga mer grejer om du vill veta!

Det gäller alla, det är bara att fråga om ni vill veta något om mig, carisma, emma eller julia :)
Även om övningar vi gör osv. Hoppas att många kan ta del av att fråga!/amelie


Kommentarer

Har du en åsikt? skriv den här!

Ditt namn:
Kommer du hit ofta?

Din epost: (publiceras ej)

Vad heter din blogg?

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0